Szansa na kolej miejską w Gdyni?

 Do Szanownych Państwa
Radnych Miasta Gdynia
Aleja Marszałka Piłsudskiego 52/54
81 - 382 Gdynia


Szanowni Państwo,
W wielu miastach Europy, nękanych stałym wzrostem motoryzacji masowej, a także w miastach USA, na powrót dostrzeżono zalety transportu szynowego. Miasto Gdynia, od lat, pomimo np. wysłanego ponad dekadę temu apelu o prowadzenie kolei miejskiej, nadal, po dekadzie, nie podjęło żadnych realnych działań w tym kierunku, poza pracami nad reaktywacją kolei miejskiej do Wielkiego Kacka i portu lotn. w Rębiechowie. Niestety, większość torowisk linii kolei SKM na terenie miasta - poza jedną linią SKM, jest do dziś niewykorzystana. 
Gdynia ma unikalne w skali kraju położenie, oraz unikalną- niestety częściowo rozbieraną -sieć pozostałą po połączeniach aglomeracyjnych w ramach- funkcjonującej ongiś Gdyńskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest to osobny fragment sieci SKM, posiadający około 5 przystanków, ponadto planowane są przystanki Gdynia Unruga, Gdynia Obłuże, Gdynia Obłuże Górne. Niestety, plany te nie przybrały realnych kształtów ani nie nabrały żadnego tempa.

Opisywaliśmy niedawno temat likwidacji infrastruktury peronów dawnej linii SKM z Gdyni Chylonii do Oksywia:
Gdynia Rzeźnia
Gdynia Pogórze
Gdynia Obłuże Leśne
Gdynia Obłuże
Gdynia Port Oksywie

Analizując ten temat, zauważyłem możliwość wprowadzenia w Gdyni tak zwanej kolei miejskiej (Stadtbahn), i to relatywnie niewielkim kosztem, z uwagi na istniejąca infrastrukturę. Powstałyby tylko kilka- kilkanaście procent nowych torowisk, projekt w większości skupiłby się na wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. Zrezygnowanoby z modelu "cieżkiej kolei" (heavy rail) na rzecz rozwiązań kolei lekkiej "light rail".

Wielką szansą wydaje się przede wszystkim możliwość wykorzystania kolejowej bocznicy towarowej do wprowadzenia połączeń kolei miejskiej w ścisłe centrum miasta.

Wykorzystane zostałyby specjalne wykonania autobusów szynowych (wagonów motorowych) dla ruchu miejskiego- posiadających hamulce tramwajowe, lusterka, dzwonki tramwajowe.

Infrastruktura nie byłaby elektryfikowana, wykorzystanoby tabor spalinowy. Zaproponowałem budowę torowiska do centrum miasta, wykorzystując jedną z bocznic do nabrzeża portowego, która omija od północy centrum miasta. Zaproponowałem przedłużenie tej bocznicy do centrum miasta. Umożliwi to objęcie przez kolej miejską także centrum miasta, oraz jego zachodnich i północnych obrzeży.

Zaproponowany przebieg połączeń ma orientacyjny i szacunkowy charakter. Szczegóły połączeń znajdą Państwo w załącznikach.

Zachęcam do wdrożenia tej koncepcji. Jeśli są Państwo zainteresowani, szczegóły mogę przedstawić na prezentacji tej koncepcji.

Fot. Wykorzystanie taboru kolejowego w specjalnym wykonaniu dla ruchu miejskiego, Zwickau. byłe NRD,obecnie RFN.




Odpowiedź władz miasta:

poniżej znajdzie Pan odpowiedź p. Stępy na zadane pytanie. Ponadto, z informacji jakie uzyskałem od SKM, na wspomnianych przez Pana liniach ich pociągi nie jeździły. Linia do Oksywia była obsługiwana tradycyjnym taborem.
 

"Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju Miasta Gdyni" przewiduje ponowne uruchomienie  połączeń kolejowych do portu wojennego ( Gdynia-Oksywie) oraz do portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Obecnie jednak nie wiadomo kiedy mogłoby to nastąpić. Dla Gdyni, na dziś, priorytetem jest budowa przystanków (Karwiny, Stadion i Wzgórze Św. Maksymiliana) a także węzłów przesiadkowych na linii PKM" – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Komentarze

Popularne posty