Apel do władz m. Gdynia: w sprawie niedziałającego systemu tramwai wodnych
Nec temere, nec timide. Gazeta Gdańska- Danziger Zeitung
12.2.2015
Do Urząd Miasta GdyniaApel Danziger Zeitung
Radni Miasta Gdynia, Szanowny Pan Prezydent m. Gdynia
Tramwaj wodny w Tokio, cc wikimedia
dotyczy:
Tramwaje wodne. Apel do polityków miasta Gdynia
Opisujemy temat tramwai wodnych. Jestem zszokowany tragicznym stanem tramwai wodnych w Gdyni. Nie są nawet zintegrowane taryfowo z komunikacją miejską, a bilet na tramwaj wodny jest droższy od zwykłego biletu komunikacji miejskiej. Polityka władz miasta sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w Gdyni jest najwolniejszym i najdroższym... Czy to zasługa miejskiej polityki?W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Gdyni jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz długiej historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.
Dlaczego- władze miasta Gdynia nie dostrzegają sieci dróg wodnych zgodnie z naukami
ekonomicznymi- tj. jako kolejnego elementu infrastruktury transportowej
miasta? W szeregu miast sieć kanałów wodnych jest przebudowywana,
pogłębiana, powstają nowe przystanie, buduje się nowe szybkie śluzy lub
szybkie podnośnie, odbudowuje się zniszczone lub ongiś zasypane kanały.
A może pora na bezpłatne tramwaje wodne? Dlaczego- nowoczesne statki, takie jak te z Tokio, nie miałyby stać się symbolem komunikacji tego miasta? Czy nie mogłyby kursować na trasie do Oksywia lub do Orłowa (budowa przystani przy molo)?
A może pora na bezpłatne tramwaje wodne? Dlaczego- nowoczesne statki, takie jak te z Tokio, nie miałyby stać się symbolem komunikacji tego miasta? Czy nie mogłyby kursować na trasie do Oksywia lub do Orłowa (budowa przystani przy molo)?
Transport
wodny - okazuje się coraz bardziej atrakcyjny w momencie gdy sieć
drogowa i szynowa zapycha się ruchem, ulega kongestii. Nowoczesny tabor-
flota szybkobieżnych tramwai wodnych- osiąga bardzo konkurencyjne
prędkości handlowe, które w miastach często oznaczają że to tramwaj
wodny jest paradoksalnie najszybszym środkiem transportu. Czas przejazdu w relacji Gdynia- Hel mógłby wynieść np. 30- 25 minut.
Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego w Gdyni? W Gdyni mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki na zatoce są powolne, drogie, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się turystyczne statki - idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej.
Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego w Gdyni? W Gdyni mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki na zatoce są powolne, drogie, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się turystyczne statki - idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej.
Tramwaje wodne Citycat w Brisbane, cc wikimedia
Szansą dla Gdyni jest:
-
wprowadzenie tramwaju wodnego jako ważnego środka transportu w
śródmieściu miasta, oferta bezpłatna albo integracja taryfowa i
rozkładowa, cykl kursowania nawet co 15 minut w relacjach do Oksywia,
Orłowa, uruchomienie przystani przy ul. Ejsmonda- Hotel Nadmorski.
-
wprowadzenie tramwaju wodnego jako podstawowego, bezpłatnego środka
dowozu pasażerów
do centrum z kierunku północ i południe i perspektywiczne przedłużenie
"głównej linii" we wschodnie rejony miasta (w okolice ul.
Kwiatkowskiego, obsługa przewozów pracowników do portu, oraz wybrzeża
zatoki- połączenia do Orłowa, Sopotu - nowa przystań przy molo już
działa)
Fot. Przystań przy molo w Sopocie, cc wikimedia
-wprowadzenie
szybkobieżnej floty tramwai wodnych, przy czym prędkość handlowa (wraz z
postojami) powinna osiągać 25- 40 km /h na całości trasy.
Miasto Cardiff także opiera się na tramwajach wodnych, cc wikimedia
W
tej chwili tramwaje wodne w Gdyni mają jedynie charakter turystyczny, mimo że - tak być nie musi.
Kursują rzadko i sporadycznie, mają zupełnie marginalną liczbę
pasażerów. Istnieje wiele przykładów miast, w której komunikacja wodna
jest pełnoprawnym przewoźnikiem miejskim.
Użytkowany w Gdyni tabor ma bardzo niskie prędkości komunikacyjne, w komunikacji śródlądowej prędkości mogą osiągać ok. 93 - 110 km/h (typ fastcraft lub fast ferry) ale zależy to od użytej floty, ale też geometrii i jakości kanałów.Czy władze Gdyni planują jakieś zmiany w systemie wykorzystania tego środka transportu w regularnej komunikacji miejskiej? Ma on obecnie marginalny udział w przewozach miejskich, zagadkowo niskie prędkości komunikacyjne, i jest niezintegrowany taryfowo z komunikacją miejską. Kuruje sezonowo.
Czy władze miasta zamierzają:
-wprowadzić siatkę połączeń miejskich, bezpłatnych?
-
zwiększyć prędkość handlową (wraz z postojami) na sieci tramwajów
wodnych do 25- 40 km/h? Pozwoli to na oparcie komunikacji miejskiej o tą
obecnie raczej nieużywaną sieć transportową.
Tramwaj wodny typu City Cat, cc wikimedia
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Cities and other places operating water buses and/or taxis include:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
Komentarze
Prześlij komentarz